Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/techtruster.dk/public_html/core/modules/file/file.module on line 751

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/techtruster.dk/public_html/core/modules/file/file.module on line 757

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/techtruster.dk/public_html/core/modules/file/file.module on line 770

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/techtruster.dk/public_html/modules/simplenews/simplenews.tokens.inc on line 119
VR-briller testes som terapi | TechTruster Skip to main content
VR briller testes som terapi

VR-briller testes som terapi

Foto: Oculus

Tag et par VR-briller på og øv dig på at gå en tur i supermarkedet. Sådan lyder et tilbud til blandt andet autister og mennesker med social fobi.
 

Forskere og psykologer verden over har længe set potentialet i at bruge Virtual Reality som behandling for psykiske lidelser. Forsøgene startede allerede i 1990'erne indenfor det, der kaldes eksponeringsterapi.
 

Nu udvides VR-terapi til også at omfatte sværere psykiske sygdomme som skizofreni.

 

TechTruster har samlet et minitema med artikler om Virtual Reality-projekter, der er målrettet mennesker med et sårbart sind. Temaet omfatter løsninger, der bruger VR til genoptræning hos hjerneskadede. Listen bliver løbende opdateret.

 


Skizofrene tackler usynlige stemmer med VR

Innovationsfonden i Danmark har bevilget 13 mio DKK til et forsøg, der skal lære schizofrene at tackle usynlige stemmer. I første omgang skal 266 patienter afprøve, om en kunstig avatar hørt og set gennem en VR-brille kan hjælpe dem med at håndtere hørelseshallucinationer. Forskere fra Psykiatrisk Center København står bag projektet.

Skizofrene tackler usynlige stemmer med VR

 

Svøm med delfiner i Virtual Reality

Tag et sæt VR-briller på og bliv bedre til at håndtere din socialfobi, lyder tilbuddet til mennesker med social angst. "Vi vil i kontakt med dem, der ikke opsøger behandling og risikerer at blive isolerede," siger forsker bag forsøget.

Svøm med delfiner i Virtual Reality

 

"Fedt at smadre den her bil"

Islev Skole har gode resultater med at bruge VR-briller til børn med ADHD-udfordringer. Projektet er finansieret af Rødovre kommunes pulje for velfærdsteknologi. Rasmus Fangsø, der er afdelingsleder og projektleder på VR-forsøget, betragter virtual reality som en unik mulighed for at hjælpe børn, som ellers kan være svære at nå med traditionelle metoder.

Fedt at smadre den her bil

 

VR skaber tryghed

Højdeskræk, rædslen for edderkopper og angst for at bevæge sig rundt mellem andre mennesker er nogle af de psykiske problemer, som i mange år er blevet behandlet med virtual reality.

De første forsøg med virtual reality (VR) startede allerede i 1990'erne. Forskere og psykologer så muligheder i at bruge VR mod angst og fobier inden for det, der kaldes eksponeringsterapi.
 

Eksponeringsterapi består i at udsætte patienter for kilden til deres angst i et kontrolleret og realistisk miljø.

VR skaber tryghed

 

Virtual Reality kan behandle hjerneskade

Virtual Reality er en ny behandlingsform for folk med hjerneskader herhjemme. Det har vist sig at være mere effektivt end de traditionelle metoder og samtidig vældig populær hos patienterne.

Den Aalborg-baserede virksomhed VR Rehab har udviklet den nye behandlingsform, der tager patienterne ud af det kliniske, uvante hospitalsmiljø og ind i de virtuelle, men dog meget mere hjemlige omgivelser.

Virtual Reality kan behandle hjerneskade

 

Virtual Reality kan træne hjernen

Finsk startup vil bruge VR teknologi som genoptræning efter hjerneskader. Løsningen har fået støtte fra  Accelerace-programmet.

Peili Vision hedder den finske virksomhed, som i år er også blevet finalist i det finske Health Innovation Awards.Ideen bag løsningen er at den hjerneskadede kan gennemføre genoptræning uafhængigt af tid og sted ved hjælp af programmer lagt ind i en VR-brille.

Virtual Reality kan træne hjernen